STHK koordinerar prioritetssystem på Tvärbanan
STHK:s medarbetare Klas Brising arbetar som teknisk projektledare med att implementera ett prioritetssystem på Tvärbanans förlängning till Kista. Det är en koordinerande teknisk roll, och Klas jobbar med allt från budget och planering till att montera antenner på spårvagnarna i depån.
Visa referensSTHK livstidsförlänger spårvagnar i Göteborg
STHK:s Bengt Alm är teknisk projektledare för Västtrafiks och Göteborgs Spårvägars modernisering av spårvagnen M31.
Visa referensSTHK lägger grund för effektiv systemförvaltning
STHK:s systemingenjör Jesper Näsström arbetar på Tvärbanans signalprojekt med godkännande och att förbereda överlämningen från implementationsprojektet och skapa förutsättningar för en effektiv förvaltning. Jesper är del av STHK:s team på Tvärbanan där vi tillför kompetens inom säkerhet, kravhantering, ibruktagning, projektledning, konfigurationsstyrning och EMC.
Visa referensSTHK undersöker fordon i England
STHK:s Markus Hellström kom precis hem från en miniturné i England där han har utfört så kallade "generella surveys” på arbetsfordon. Det innebär att man gör grova mätningar av utrymmen, både inne i och utanpå fordonen, för att se var man kan montera de olika delsystemen av ett ETCS-ombordsystem.
Visa referensSTHK koordinerar utveckling av ETCS-system
STHK:s tekniska specialist Dan Enberg arbetar som koordinator i ett utvecklingsprojekt för ERTMS ombordsystem, så kallat ETCS, hos en av de ledande systemleverantörerna. Dans roll går i princip ut på att tolka testresultat och översätta dem till handlingsplan och utvecklingsuppdrag under beaktande av gällande europeiska standarder.
Visa referensSTHK utrustar RC1-lok med ETCS
STHK driver ett projekt som utrustar RC1-lok med ETCS-utrustning för att kunna användas på ERTMS-utrustade järnvägar. STHK:s team består av Helena Ljung som är projektledare, Jesper Mandre är säkerhetskoordinator och Oskar Eliasson, ETCS-specialist.
Visa referensSTHK hjälper till med fordonsupphandling
STHK:s David Gustavsson är involverad som expert inom ombordsystem i ett antal fordonsupphandlingar och fordonsuppgraderingar för regionaltåg runt om i Sverige. Vi bidrar med teknisk expertis, kravställning, upphandlingsstöd, designarbete, kontakt med myndigheter och tredjepartsassessorer.
Visa referensSTHK testar ERTMS ombord- och marksystem på testbanan
STHK:s Håkan Älvegran arbetar på Trafikverkets testbana mellan Katrineholm och Åby med att leda provdriften av olika ERTMS-ombordsystem (ETCS-system) som säkerställer att dessa system fungerar ihop med utrustningen på marken. På testbanan testas alla ombordsystem som ska trafikera ERTMS-utrustade banor i Sverige så att de uppfyller kraven som ställs på godkännande för trafik på ERTMS-banor. Man testar även marksystemen från de olika leverantörerna.
Visa referensSTHK typtestar ETCS i Boden
STHK driver flera installationsprojekt för ETCS-utrustning i fordon, och ett av dessa projekt gäller installation i arbetsfordon. Strax innan sommarsemestrarna genomfördes alla typtester, inklusive statiska och dynamiska tester i depå, på bangård samt ute på bana. Testerna gick bra och nu återstår arbetet med att slutföra alla dokument för att kunden ska få godkänt att köra med fordonen.
Visa referensSTHK leder ombyggnad av kraftförsörjning för växeldriv
STHK:s tekniska projektledare Mattias Saalo leder ett projekt som syftar till att ändra kraftförsörjning för växeldriv. Mattias arbetsuppgifter innehåller allt från offertarbete, projekteringsledning och genomförandebeslut till besiktning.
Visa referensSTHK är en del av ERTMS-utrullningen
STHKs Magnus Platemar är teknisk koordinator på Trafikverkets ERTMS-program. Det innebär att han ser till att leverantörernas system kvalitetssäkras för att sedan testas på testbanan och vidare driftsättas på pilotsträckor som en del av den nationella ERTMS-utrullningen.
Visa referensSTHK stöttar Göteborgs Spårvägar
Göteborgs Spårvägar har köpt in nya fordon och nyligen levererades det sista beställda exemplaret av typen M33. STHK har varit engagerade i projektet under en längre tid och vi passade på att ställa några frågor till Anders Dahl, som arbetar med kravhantering i projektet.
Visa referensSTHK inspekterar akustiktester
STHK:s Samanthi Livera arbetar praktiskt med sitt specialistområde, nämligen elektromagnetisk ljudgenerering för kraftkondensatorer. Bilden visar när hon besökte ett efterklangsrum på KFB Acoustics i Wroclaw i Polen för att genomföra en granskning och inspektera och validera det akustiska laboratoriet för typtester av kraftkondensatorer. Med vid besöket var även Håkan Rörvall på Hitachi Energy.
Visa referensBron 2.0 – Svenskfinsk vänskap
Bron mellan Sverige och Danmark är omskriven och har i stora delar av världen nästan har blivit synonymt med just ordet “bron” tack vare den populära kriminalserien. Låt oss berätta om en något mindre känd bro och ett spännande gränsöverskridande projekt, nämligen järnvägssträckningen mellan Laurila och Haparanda med bron över Torneälven som anlades år 1919 och förenar Haparanda i Sverige med Torneå i Finland.
Visa referensSTHK testar malmtåg
STHKs Håkan Älvegran har varit med och testat ERTMS-ombordsystem monterade på IORE-loken som kör malmtågen mellan Narvik och Luleå. Testerna utfördes på Malmbanans testbana utanför Kiruna.
Visa referensMed resenären i centrum – digitalisering av trafikinformationsflöden
STHK:s medarbetare och testspecialist Andreas Engström har under ett par år arbetat med ett spännande projekt på Trafikförvaltningen. Det är ett framåtblickande och visionärt projekt med resenären i fokus som handlar om digitalisering av trafikinformation för att skapa en strömlinjeformad och förutsägbar resa.
Visa referensUppdragsledare för Ådals-/Botniabanan i sektion pilotbanor inom projekt ERTMS-system
Trafikverkets ERTMS-program är numera uppdelat i förberedande och Införande, detta uppdrag ingår i förberedande. Sektion Pilotbanor ansvarar för att koppla in och genomföra erfarenhetsdrift av nya systemreleaser av ERTMS-marksystem. På Ådals-/Botniabanan, som går mellan Sundsvall och Umeå, levereras systemet av Alstom.
Visa referensGOP-handläggare för Förvaltning för Utbyggd Tunnelbana (FUT)
Förvaltning för Utbyggd Tunnelbana har enligt Stockholmsöverenskommelsen fått i uppdrag att bygga ut tunnelbanan med ca 2 mil nya spår och 11 nya stationer.
Visa referensGOP-handläggare för Borlänge – Ludvika ESIK och Mellanblock
STHK arbetar i nära samarbete med projekterande enhet och Trafikverket med att sammanställa och handlägga godkännandeprocessen mot Transportstyrelsen.
Visa referens