Håkan – ERTMS-specialist som kombinerar teori och praktik
Håkan Älvegran tillhör de allra först anställda på STHK och han är även att betrakta som något av en veteran inom olika apsekter på det svenska införandet av ERTMS-signalsystemet på järnvägen. Vi lät Håkan berätta lite mer om sig själv.
Berätta om din yrkesbakgrund!
Efter att studerat elektroteknik på KTH blev mitt första jobb på dåvarande Adtranz (senare Bombardier och Alstom). Jag lockades av komplexiteten i produkten eller snarare hela järnvägssystemet. Det är en gedigen, konkret produkt och det får stora konsekvenser om det inte fungerar.
Jag kastades rakt in i installation och fälttester av ett ombordsystem i Tyskland, så det var lite av en rivstart. Sedan blev det test av ombordsystem i Taiwan några år. Jag stack emellan några år med programmering och test av satellitkommunikationssystem mest för att prova något annat.
Då ringde Magnus Lille från STHK. Han och John Adolfsson höll på att starta upp sin verksamhet och ville ha med mig. Det lät spännande att prova konsultrollen inom signalbranschen som jag ju var bekant med. Detta var år 2010 och jag har stannat på STHK sedan dess.
Det har blivit en del jobb med test och driftsättning på Haparandabanan och nu är jag sedan några år teknisk specialist inom ERTMS på Trafikverkets testbana där alla ombordsystem i Sverige testas. Jag är även involverad i Öresundsbro-projektet. Det är ett utmanande projekt i och med att tågen passerar en nationsgräns och dessutom har ombordsystem från olika leverantörer.
Vad är bäst med att jobba på STHK?
Friheten. Och att vi har kul tillsammans. Jag tycker också att det är spännande med samarbetet med Welado och att vi ger oss in i nya teknikområden och i nya länder. Det kanske skapar någon möjlighet att vidga sina vyer så småningom.
Det har verkligen varit en spännande resa att följa företaget från att vi var tre till att vi nu är nästan 50 personer.
Vad har du för drömuppdrag?
Jag är ganska inkörd på signal och ERTMS men det skulle vara kul att vara med vid införandet av ERTMS i andra länder. Finland ligger ju nära till hands eftersom Welado- och STHK-kollegor redan är involverade i det projektet. Även Norge vore intressant. Jag tror jag kan bidra med erfarenheter från det svenska införandet av ERTMS, allt ifrån utveckling till införande, jag har ju varit med länge i arbetet i Sverige.
Marksystem lockar mest just nu. Och så gillar jag när jag få jobba både teoretiskt och praktiskt. Allmänt tycker jag att branschen behöver folk som är intresserade av praktiken och tillämpningen, så att det inte bara blir en teoretisk produkt.
Vad gillar du att göra på din fritid?
Jag är allmänt sportintresserad och det blir mycket innebandy. Jag är tränare för ungdomar och jag spelar själv i veteranserien.
Och så gillar jag att åka skidor alpint, jag ser till att åka minst ett par gånger om året. Vi har haft många fantastiska skidresor med STHK genom åren.
Annars är jag nybliven husägare och då finns det alltid saker att göra.
Sammanfatta dig själv i din yrkesroll!
Praktisk utförare, kan detaljer men är generalist, har bred kunskap om hela järnvägssystemet.
Har du någon okänd talang eller intresse?
Jag kan jonglera!
Favoritmusik?
Jag gillar melodiös hårdrock, till exempel Volbeat.
Favoritfilm?
Ser gärna actionfilm som James Bond och liknande.
Om du fick ge ett kort medskick till branschen, vad skulle det vara?
Jag tycker att man borde överväga att hjälpa operatörerna finansiellt med ombordsystem för ERTMS.