-

Mats – generalistisk signalexpert med bisyssla

Eklöf Stefan
Eklöf Stefan
Marknadsföring och kommunikation, teknikinformatör

STHKs Mats Eriksson arbetar på Trafikverkets ERTMS-program med att förbättra processen kring kravställning på marksystemen. Det innebär att han jobbar med kravbeskrivningar och tolkningar av kraven som finns på systemen för att säkerställa att dessa är uppfyllda för att godkännas av externa assessorer. Han jobbar även med att förbättra processen genom att beskriva den i detalj och skapa mallar och checklistor kring detta. Det är ett arbete som fungerar som katalysator inom organisationen i och med att beslutsvägar och informationsflöden tydliggörs. Vi fick en pratstund med Mats för att låta honom berätta mer om sig själv.

Berätta om din yrkesbakgrund!

När jag i min ungdom läste på KTH gjorde jag mitt examensjobb på dåvarande Ericsson Signal, sedermera Adtranz, Bombardier och numera Alstom. Det gick ut på att konvertera en fil som beskriver en bangård till en grafisk ritning av den. Detta var mitt första steg in i järnvägsbranschen och företaget skulle komma att bli min arbetsgivare under många år.

Jag jobbade med ett stort antal projekt och tillämpningar under min tid på nuvarande Alstom men om jag skulle sammanfatta det så har det blivit ett antal olika signalsystemstillämpningar för tunnelbanor i skilda delar av världen, exempelvis Bukarest, Adana, Barcelona, Busan L2 och Istanbul. Jag har även jobbat med fjärrtågssystem som ERTMS i Nederländerna och konventionell signalering i Sydafrika.

Då jag tror starkt på tanken om att man inom järnvägen måste förstå och ta hänsyn till hela systemet har jag sett till att lära mig om både mark- och ombordsystem.

Ett annat intresse jag har är kunskapsöverföring. Jag har jobbat mycket med utbildning och även under en längre tid med kunskapsöverföring till kontoret i Bangkok. Jag hade också förmånen att vara med och designa signallösningen för Bangkok Sky train.

Under ett par år bodde jag och familjen i Pittsburgh i USA då jag jobbade med marknadsanalys och säljstöd för ställverkssystem i Nordamerika.

Sedan jag började på STHK har jag haft uppdrag på beställarsidan. På Trafikförvaltningen gjorde jag tekniska utredningar på Röda Linjens avbrutna signaluppgradering, och nu på Trafikverket jobbar jag med kravskrivning och kravprocessen kring marksystem för ERTMS.

Vad kännetecknar STHK för dig?

Först och främst ett genuint intresse för den enskilde medarbetarens situation. Det är något många företag gärna pratar om men att leva upp till det är en annan sak. STHK är relativt litet vilket gör att man inte är en obetydlig bricka i ett spel.

STHK och konsultbranschen gav mig som tidigare bara jobbat hos en systemleverantör möjligheten att jobba hos beställare som Trafikförvaltningen och Trafikverket. Jag tycker att detta har gett mig en större förståelse för de olika behoven och dynamiken mellan aktörerna.

Samarbetet med Welado är spännande i och med att man knyter ihop två marknader. Jag gillar internationellt samarbete och att skaffa ny kunskap samt dela med mig av kunskap.

I vilket sammanhang trivs du bäst?

Där jag får möjlighet att använda och dela med mig av min kunskap och även att lära mig någonting nytt.

Vad tycker du om att göra på din fritid?

I arbetet använder jag min hjärna, på fritiden använder jag gärna kroppen. Jag gillar till exempel att bygga och måla modeller och figurer. Och jag gillar att arbeta med kroppen på lantstället i Stockholms skärgård där jag även har en biodling.

Beskriv dig med tre ord!

Nyfiken, organiserad, verbal.

Vad lyssnar du på för musik?

Jag uppskattar ett brett spektrum av musik inom rock och pop, exempelvis Kent, Thåström och Veronica Maggio. På senare årtionden har jag börjat lyssna mer på synth och EBM. And One är en av favoriterna i den genren.

Vad tittar du på för filmer eller tv-serier?

Jag gillar produktioner som har en historisk koppling och jag gillar även science fiction. Senast såg jag den dystopiska skräckfilmen Leave the world behind. Femte Elementet och Blade Runner är några klassiker och favoriter värda att nämna.

Har du något budskap att skicka till branschen?

Vi måste börja se hela järnvägen som ett system. Vi kan inte hantera exempelvis mark- och ombordsystem som oberoende delar. Det gäller absolut inte bara signal, utan även exempelvis underhåll. Mindre silotänk tack!